Experienta spitalelor din Romania…

Sau mai degraba cum te duci la spital viu pe o usa, si te scot pe partea cealata unde scrie MORGA.

Evident, am folosit o mica exagerare dar nici departe de adevar nu suntem. Personal, nu calc prea des prin spitale si nici nu imi doresc vreodata sa fiu internata in vreun spital, din nou,  unde te duci cu o boala si te scot cu inca 3 noi pe care daca nu le aveai, nicio problema, le ai acum.

Micile experiente cu spitalul care le-am avut au fost destule incat sa ma sperie la modul in care sa ies fara pic de culoare in obraji numai dintr`un salon de asteptare, fara a vorbi de sali de operatie sau sali de consult cu aparate “specializate” unde tot timpul e un medic cu o expresie sictirita si niciodata benevolenta.

Incepand cu inceputul, primul contact cu un spital a fost in liceu cand am avut operatia de apendicita. Cu toate ca aparent, Spitalul de Urgente Braila arata foarte frumos si foarte curat, aparentele inseala la modul cel mai nesimtit. De la intrare pana in cel mai mic coltisor duhneste nu a clor (macar) ci a toate combinatiile de mancaruri stricate si fecale care pot exista, iar igiena vizibila lipseste cu desavarsire. Este incredibil cum intr-un spital poate exista mai mult praf in aer si in saloane, decat intr`o toaleta publica din Paris (spre exemplu). Urgentele sunt expeditive (fapt pentru care m-au trimis acasa si m-au chemat peste o saptamana cand problema era mai…umflata) iar tratamentul pe care personalul il ofera este ca intotdeauna cu subtilitati. Saptamana urmatoare in cauza,  timp de cateva ore cat a durat operatia, am putut admira varul scorojindu-se pe peretii salonului, alaturi de cateva pete simpatice de mucegai la care presupun ca nu ajunge nimeni sa le curete, dat fiind camerele foarte inalte. Operatia mea a deviat, aparent de nicaieri, intr-o complicatie din care am iesit pe 10 carari, plasata intr-un pat in care cerceafurile erau inca mototolite de la pacientul anterior si pe care asistenta a binevoit sa le schimbe doar la o interventie…subtila a mamei. Tratamentul care a urmat a fost o serie de injectii, facute de diversi medici/interni/asistente care mai de care mai cu pretentii, pana la asistenta bine dezvoltata in dimensiuni, plictisita si suparata ca la ora fixa de 12.00 a trebui sa fie deranjata sa`mi arunce mie o injectie cu tot felul de amestecuri care practic, m-a paralizat de durere. Bineinteles, dupa o mica plangere la doctor, am reusit sa schimb metoda de injectare la intravenoasa care s-a dovedit utila contra celor fara pic de finete in maini.

Dar, trecand peste micul oras Brailean unde poate pretentiile sunt mai mici, sa ne indreptam atentia la urgentele Spitalului Pantelimon. Am ajuns dintr-o intamplare nefericita, aflandu-ma la a doua criza de rinichi (mai exact, eliminam o piatra). Trecuta prin experienta asta, stiam ce se intampla si stiam si ce am nevoie. Dar, nu te poti pune cu doctorii care nu pot sa-si dea seama fara un set de 1000 de analize ce sa iti dea pentru o durere excrucianta. Asa ca, primul lucru ma lovesc de plimbatul din cladire in cladire pentru ca cei de la ghiseul de intampinare nu pot determina problema care o ai si te plimba de la sectie la sectie in speranta ca unul din medicii de garda nu va fi destul de plicistit sa`si arunce ochii si la tine. Si ajungand intr-un final (mai exact, tarandu-ma) , la o camera de garda unde un rezident parea ca-si da interesul, ma trezsesc plasata pe o targa, sub privirea curioasa a 5 studente la medicina care imi puneau o sumedenie de intrebari in incercarea esuata,in final, de a-si da seama cu ce scop am venit. Intr-un final, asistentul vine si ma intreaba ce am. Ii explic asa si pe dincolo si ma intreaba daca sunt gravida. Raspund cu nu. Clatina din cap, si-mi spune ca asa zice toata lumea, ia sa-mi faca o ecografie. Incerc sa-l conving ca nu am niciun  motiv sa mint si sunt sigura pe mine de lucrul asta, dar e neinduplecat:ecografie. Ecografie care il lumineaza ca nu sunt gravida si ca intr-adevar am o eliminare. Zic bun, acum pot lua si eu ceva de durere?Bineteles ca nu. In loc de o reteta, ma trezesc cu trimitere la…ginecologie. Ma uit crispata la el, intreb motivul la care imi argumenteaza : pai sa fim siguri ca nu sunteti gravida si sa nu aveti probleme..acolo jos. Nevenindu-mi a crede, ma tarasc pana la ginecologie plangand la propriu de durere unde ma intampina asistenta.Nu, nu ma intampina, rectific.Eu ma asez in fata ei iar ea continua o convorbire telefonica ca si cum nu as fi fost acolo. Si dupa 5 minute de aruncat ochii peste cap, ma invita sa`mi fac un test de sarcina (in ciuda dovezilor ca NU eram gravida) si imi justifica ca este obligatoriu inainte de intrarea la consult. Oftez adanc iau testul, ma duc la baie..si nimic. Pentru cei care stiu, eliminarea se declanseaza tocmai dupa ce ai fost la baie si ai facut si tu ca omu o treaba…asa ca nici gand sa am eu vreo picatura pentru testul de sarcina. Ma duc la asistenta, o informez de situatie iar ea ma sfatuieste simplu sa iau o sticla de apa si sa beau in timp ce ma plimb…poate imi vine. Incepand deja sa fierb de nervi pentru ca durerea se intesifica pe minut ce trecea, imi iau o sticla de apa si ma indop in timp ce dau ture cabinetului. Nu ajung sa beau 3 guri, ca asistenta agasata imi sugereaza sa ma plimb pe hol..ca ameteste. Si asa trec doua ore de cand ma aflu in spital la URGENTE si nu mi s-a facut nimic si in continuare ma tarasc pe hol de durere. Ajung si la momentul fericit in care imi fac testul cu rezultatul mult asteptat negativ, si ma asez la coada in asteptarea doctorului. Vine si doctoru, ma baga in cabinetut (o chestie de 2x2m) , si`mi zice sa dau tot jos.Eu..mai asa, intreb..”Dom`le..un halat ceva?”, la care el mi`o taie din start: “Aici esti la urgente, unde naiba te crezi sa vrei halat?Vrei consultu sau nu, ca iti pot scrie ce vrei pe trimitere si fara consult”. Like, LOL? Asa ca mi-am tras consultul (foarte prost de altfel), am luat trimiterea si ajung pe targa de unde am plecat. Am facut 3 ore de stat la urgenta cand intr-un final asistentul declara ca intr-adevar, am o eliminare si ma intreaba zambind: “Mai are rost sa-ti fac injectie de durere?”. Mai mult decat mine, era constient ca toata durerea trecuse(fara ca cineva sa se oboseasca sa faca ceva in senusul asta) si nu mai aveam nevoie decat de reteta sa nu se mai repete.

Partea cu asteptatul este la moda la urgente. Desi teoretic, urgentele inseamna sa vii si sa fii consultat cat mai rapid, practic ajungi intr-o stare x si pleci intr-una Nx. (infinit mai nasoala). Anul 2008, Spitalul de Urgente Universitar. Ajungem la 7 dimineata cu un pusti cazut din copac, cu mana rupta si umflata. Pasul 1, plimbatul prin spital dupa sectia potrivita. De la ghiseu suntem trimisi la morga…Ne intoarcem inapoi, si suntem redirectionati (cu o mica corectura) la sectia potrivita. Unde, cum era de asteptat, am stat pana la ora 13.00 pe scaun asteptand. Atat. Ore intregi in care am vazut urgente lasate la intamplare pe hol, mirosuri oribile si doctori care nu dau doi bani pe tine. Trec pe langa oricine si nu se opresc sa vada de ce zace in mijlocul holului. Ore in care am simtit ca`mi fuge pamantul de sub picioare de la amestecul de substante care numai igiena nu inspira. Ore care s-au terminat cu un consult de 5 minute si trimis acasa. Ce dracului le-ati facut la restu frate daca un consult merge asa usor? Le-ati povestit moartea caprioarei?

Iar ultima experienta, Colentina si Babes. Alte spitale, alta distractie. Ajungem la Spitalul Colentina cu un caz de febra 39 ce nu parea a se duce in jos, o forma de gripa mai uratica asa de fel. Cat e curtea de mare, toata ne-au plimbat pentru ca fiecare avea alta ocupatie si nu conta ca poate acolo lesini , tu ia de du-te si cauta cladirea aia alba (wtf, toate is la fel), unde is boli infectioasa. Ai gripa porcina, o sa mori!. Ajungi la boli infectioase unde doamna asisenta e bine mascata sa nu cumva sa ia vreo boala, admira bolnavu de la distanta si-l trimite la Victor Babes, acolo e spitalul de infectioase, nu la noi. Nici nu scrie pe usa “Centrul de boli infectioase Matei Bals”!. Asa ca dai tiptil tiptil la Babes la Camera de Garda. Afara, behaitori (as in oameni cu o tuse groaznica), iar in camera noastra doua asistente care au grija sa ne arate ca nu au nimic de facut dar se ne atentioneze ca toti oamenii de afara sunt inaintea noastra. Ei asteapta, ele stau si colac peste pupaza mai si spun “Dom`le, nu aveti viza de flotant, trebuie sa va duceti la Colentina”… de unde tocmai veniseram. Cu putin tact si insistenta reusim s`o convingem sa ne bage la coada care va dura in jur de 2 ore daca nu mai mult unde nu era nicio miscare…nimeni nu intra, nimeni nu iesea..ce se intampla acolo, Dumnezeu stie. Dar ce se intampla in salon..toate bolile acolo sunt. Un miros de praf fantastic, combinat cu alte putreziciuni care cine stie pe unde zaceau. Intrai si instant te faceai alb la fata si sursa de oxigen devenea din ce in ce mai slaba. O usa care scartaie la fiecare miscare (e scumpa vaselina, stiu), doctori care forfoie dar nu fac nimic. Si asteapta..ca vii bolnav si pleci jumate mort. La un consult la care oricum, indiferent de ce ai, toata lumea primeste acelasi rezultat si tratament.

E fantastic cat de oribile si de inspaimantatoare pot fi spitalele din Romania. Doamne fereste sa ai nevoie de ele…mai bine iti faci cruce si te duci la biserica.

This entry was posted in Din ciclul "E groasa...", Fara numar..., Shit happens. Bookmark the permalink.

2 Responses to Experienta spitalelor din Romania…

  1. mai piciule ai mare dreptate.de aceea cu toate ca e mai scump eu prefer spitalele si clinicile private

    • Vebby says:

      Dap..cam asa e, pacat ca serviciile gratuite si garantate de stat prin asigurarea platita is de tot rahatu. Mai bine nu mai platesti nicio asigurare si pui banii depoarte pt zile negre ><

Leave a Reply

